한국미술 다국어 용어사전

미술용어 현대 사진
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    현대 사진
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    contemporary photography
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    现代摄影
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    現代写真
비고/구분 사진
개념정의 사진의 기계적이고 광학적 특성을 강조하는 모더니즘 사진에서 벗어난 사진을 가리킨다. 1955년에 로버트 프랭크(Robert Frank)가 사진집 『미국인(The American)』에서 보여준 초점이 맞지 않는 사진, 불안한 구도의 사진을 현대사진의 출발점으로 보기도 한다. 1960~1970년대에 개념미술이 등장하면서 본격화되었다. 한국에서는 1988년 5월 18일에 서울 워커힐미술관에서 개최된 《사진, 새시좌전》을 현대사진의 시작점으로 보며, 1991년 11월 16일에 경기도 장흥 토탈미술관에서 개최된 『한국사진의 수평전』을 또 다른 출발점으로 보는 견해도 있다. 현대사진 출발의 다른 인자로는 TS갤러리, 파인힐갤러리, 한마당화랑 등 사진을 전문으로 하는 화랑이 개관하고, 구본창(具本昌), 김대수(金大洙), 이주용(李柱龍), 임영균(林昤均), 한옥란(韓玉蘭), 최광호(崔光鎬) 등과 같이 외국에서 사진을 전공한 작가들이 돌아와 국내에서 활동하면서 새로운 경향으로 느껴지는 작품들을 발표한 것을 들 수 있다.
개념정의(영문) The notion of “contemporary photography” refers to the dominant trend within fine art photography to use the medium as tool to reflect and deliver an artist’s personal interpretation of a given conceptual concern, rather than deliver objective information about the photographic subject. It is considered that The New Wave of the Photography exhibition, which opened at the Walker Hill Art Center in Seoul on May 18th, 1988 was the starting point of Korean contemporary photography, with the Horizon of Korean Photography exhibition at the Total Museum of Contemporary Art in Jangheung, Gyeonggi-do in November 1991 providing a further turning point. The founding of galleries specializing in photography including the TS Gallery, Pine Hill Gallery, and Hanmadang Gallery has also contributed greatly to the popularity of contemporary photography in Korea. Over the last 30 years, many foreign-educated photographers like Koo Bohnchang, Kim Dae-soo, Lee Joo-yong, Im Young-gyun, Han Ok-ran, and Choi Kwangho have returned to Korea and released works reflecting new trends in the medium and further enhancing its status as a contemporary art form.
개념정의(중문) 指1950年代出现的一种摄影形式。由于当时出现了电视等视觉媒体,照片本身传达客观信息的功能开始被忽略,摄影师的个人观点和分析角度渐渐受到重视,从而出现了现代摄影形式。在韩国,把1988年5月18日在首尔华克山庄美术馆举办的“摄影,新视座(意为新观点)”展视为现代摄影的出开端,把1991年11月16日在京畿道长兴Total美术馆举办的“韩国摄影的水平”展视为现代摄影的一个转折点。现代摄影出现的另一个背景是:一,专业摄影画廊的开设,如TS Gallery、Pine Hill Gallery、Hanmadang画廊等;二,海归派艺术家发表的新风格摄影作品,如具本昌、金大洙、李柱龙、林昤均、韩玉兰、崔光镐等。
개념정의(일문) 1950年代以降、テレビなどの視覚メディアの登場により、写真の客観的な情報伝達機能より写真作家の主観的な解釈が重要になったことをきっかけに現れた写真の傾向。その後、写真史においては、1980年代の絵画の導入、ファッション写真の台頭により美術と写真の境界が薄れたことが重要な出来事とされる。韓国においては、1988年5月18日にソウル・ウォーカーヒル美術館で開催された「写真・新視座展」がその皮切りとし、1991年11月16日に京畿道の長興に位置したトータル美術館で開催された「韓国写真の水平展」が主な段階と考えられる。理論的背景としては、海外現代写真の傾向を紹介した1985年に出版されたホン・スンテの『現代写真の潮流』が主な役割を果たした。当時の現代写真の始まりにおける他のファクターとして、TSギャラリー、パインヒルギャラリー、ハンマダン画廊など写真を専門とするギャラリーが開館し、ク・ボンチャン、キム・デス、イ・ジュヨン、イム・ヨンギュン、ハン・オクラン、チェ・グァンホなど外国で写真を専攻した作家が帰国して活動する中で新たな傾向として感じられる諸作品を発表したことが挙げられる。
관련용어
교차/연관/유사어
관련 인물 구본창(具本昌)배병우(裵炳雨)최광호(崔光鎬)김남진(金南鎭)김대수(金大洙)김영수(金泳守)이주용(李柱龍)임영균(林英均)최영돈  김영임, 한옥란(韓玉蘭)
관련 단체 워커힐미술관()토탈미술관()  TS갤러리, 파인힐갤러리, 한마당화랑
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