한국미술 다국어 용어사전

미술용어 인물화
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    인물화
  • 영문

    figure painting (inmulhwa)
  • 한문

    人物畵
  • 중문

    人物画
  • 일문

    人物画
비고/구분 회화
개념정의 인물을 주제로 그린 그림을 말한다. 산수화와 함께 한국의 전통 회화를 주도한 장르 중 하나이며, 초상화(肖像畫), 고사인물화(故事人物畫), 도석인물화(道釋人物畫), 풍속화(風俗畫), 산수인물화(山水人物畫) 등으로 구분된다. 초상화는 특정 인물의 모습을 그린 것이고 고사인물화는 경서(經書)와 문학작품 등에 실린 고사(故事)를 주제로 한 그림이다. 도석인물화는 도교와 불교에 관계되는 인물을 표현한 것이다. 인물과 함께 생활 풍속을 그린 풍속화는 다시 사대부의 생활상을 그린 사인풍속화(士人風俗畫), 일반 서민들의 생활상을 그린 서민풍속화(庶民風俗畫), 궁중 여인들의 생활이나 모습을 그린 사녀인물화(仕女人物畫)로 나눌 수 있다. 한편, 산수인물화에는 기마도(騎馬圖), 관폭도(觀瀑圖), 탁족도(濯足圖) 등 자연을 관조하는 인물을 그린 작품들이 있다. 20세기에 서양미술이 국내에 도입되면서 인체에 대한 사실주의적 묘사에 관심을 둔 관학파 누드화가 그려지기 시작했다. 그 밖에 국난 극복의 영웅을 주제로 하는 역사인물화, 종교적 인물의 초상화가 있다.
개념정의(영문) A painting of a person. Along with sansuhwa, or landscape paintings, inmulhwa were one of dominant forms of Korean traditional painting. Inmulhwa are categorized into chosanghwa, gosa inmulhwa, doseok inmulhwa, pungsokhwa, and landscape sansu inmulhwa. Chosanghwa are portraits of people, and gosainmulhwa are paintings of ancient sayings that appear in Confucian classics or literature. Doseok inmulhwa depict figures relating to Taoism and Buddhism. Pungsokhwa that depicts daily lives with figures can be categorized into three: sain pungsokhwa, which depicts the lives of literati; seomin pungsokhwa, which depicts the lives of commoners; and sanyeo inmulhwa, which depicts the lives or appearances of ladies at the royal court. Sansu inmulhwa, on the other hand, include paintings of people observing nature, such as gimado (paintings of figures on horses), gwanpokdo (paintings of literati appreciating waterfalls), and takjokdo (paintings of reclusive figures putting their feet in water). The adoption of Western-style art in Korea during the 20th century led to the painting of nude figures in an academic style that focused on the realistic depiction of the human form. Other types of inmulhwa include yeoksa inmulhwa, which depict heroes who have overcome national crises, and portraits of religious figures.
개념정의(중문) 指以人物为主题的绘画。与山水画一样,是韩国传统绘画体裁中的重要一科。分为肖像画、故事人物画、道释人物画、风俗画、山水人物画等。肖像画以特定人物为对象,故事人物画则以经书和文学作品等记述的故事为主题,道释人物画主要描绘道教、佛教相关人物, 风俗画侧重于人物和生活风俗。风俗画具体又可细分为刻画士大夫生活的“士人风俗画”、描写一般百姓生活的“庶民风俗画”、描绘女性生活的“仕女人物画”等。此外,山水人物画主要描绘身临自然中的人物,作品有骑马图、观瀑图、濯足图等。随着20世纪西方美术进入国内,对人体的“写实主义”刻画的关注逐渐上升,官学派裸体画开始流行。此外还有以战胜国难的英雄为主题的历史人物画、宗教人物肖像画等。
개념정의(일문) 人物をテーマに描かれた絵のこと。山水画と共に韓国の伝統絵画を主導したジャンルであり、肖像画、故事人物画、道釈人物画、風俗画、山水人物画などに区分される。肖像画は特定人物の姿を描いたもので、故事人物画は経書や文学作品などに記された故事をテーマとした絵である。道釈人物画は道教と仏教に関係する人物像を表現したものである。生活風俗を描いた人物画の風俗画は、再び士大夫(平民に対する両班の一般的呼称)の生活像を描いた士人風俗画、一般庶民の生活像を描いた庶民風俗画、宮中の女性たちの生活や姿を描いた仕女人物画に分けられる。一方、山水人物画には騎馬図、観瀑図、濯足図など自然を観照する人物を描いた作品がある。20世紀に西洋美術が韓国に導入されると、人体に対するリアリズム的描写に関心を持った官学派のヌード画が描かれはじめた。そのほか、国難克服の英雄をテーマとする歴史人物画、宗教的人物の肖像画がある。
관련용어
교차/연관/유사어 초상화(超現實主義)
관련 인물 김은호(金殷鎬)배운성(裵雲成)장발(張勃)장우성(張遇聖)최우석(崔禹錫)
관련 단체
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