한국미술 다국어 용어사전

미술용어 플럭서스
구분 미술용어
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(권고안)
  • 국문

    플럭서스
  • 영문

    fluxus/Fluxus
  • 한문

  • 중문

    激浪派 (Fluxus)
  • 일문

    フルクサス
비고/구분 일반
개념정의 1960년대에 결성된 예술가 네트워크 또는 국제적 아방가르드 집단을 가리킨다. ‘밀려오는’이라는 뜻의 라틴어에서 유래한 플럭서스는 ‘유동, 유출, 변전’을 의미한다. 플럭서스 운동의 창시자인 조지 머추너스(George Maciunas)가 처음 사용한 용어이다. 처음에는 예술 잡지의 이름으로 만들어졌지만 1962년에 개최된 비스바덴 페스티벌을 기점으로 공식적인 운동의 이름으로 쓰였다. 뉴욕을 중심 무대로 삼았지만 유럽 각지에서도 활동하였으며, 구성원은 고정되지 않았으며 그들의 국적 역시 다양했다. 회원들은 음악가, 화가, 시인, 무용가, 영화작가 등으로 매우 다양했고 예술의 전 분야를 아우르는 활동을 하였다. 회원 중의 하나였던 조지 머추너스는 플럭서스가 기존의 예술, 문화가 만들어 낸 모든 기구를 불신하는 반예술적, 반문화적 전위 운동이라고 선언했으며, 유럽주의도 배격하고 예술의 전문화(專門化) 및 예술적 자아를 증진하는 모든 형태의 예술에 반대했다. 딕 히긴스(Dick Higgins)는 1981년에 발간한 그의 저서 『플럭서스: 그 이론과 수용』에서 플럭서스 예술의 특징을 국제주의, 실험주의와 우상파괴주의, 인터미디어, 미니멀리즘, 인생과 예술 간의 이분법 해소, 함축성, 놀이와 익살, 순간성, 특수성으로 정리하였다. 켄 프리드먼(Ken Friedman)은 여기에 우연, 예증주의, 음악성이라는 세 가지 특성을 더 추가하기도 했다. 한국에서는 1993년에 『1993 서울 플럭서스 페스티벌』이 개최된 바 있다.
개념정의(영문) The word Fluxus, meaning to “flow,” refers to a transnational avant-garde group or network of artists founded in the 1960s. George Maciunas, the founder of Fluxus, invented the term, which was used as the title for a magazine title first, before it became the official title of the movement after the Wiesbaden festival in 1962. Throughout the 1960s, Fluxus had a strong presence in New York, several European countries and Japan. This reflected the diverse national membership of the group, which consisted of a wide range of artists including musicians, painters, poets, performance artists, and film directors. In his first Fluxus manifesto, George Maciunas declared Fluxus to be an anti-art, anti-elitist avant-garde movement which rejected all existing institutions of art and culture. In his 1981 book Fluxus: Theory and Reception, Dick Higgins argued that the unique features of Fluxus included; internationalism, experimentalism, iconoclasm, intermedia, minimalism, the negation of the binary between art and life, implication, play and humor, temporality, and distinctiveness. Ken Friedman later added three more features: coincidence, illustrationism, and musicality. The movement largely dissipated by the early 1970s, but Fluxus ideas and artists associated with the group continued to be influential across the global art world up until the early 21st century, inspiring events such as the 1993 Seoul Fluxus Festival in Korea.
개념정의(중문) 指1960年代成立的艺术家团体或国际先锋派组织。“Fluxus”源于拉丁语“fluere”(意味着“流”),即“流动、流出、转变”之意。激浪派的开创者是乔治·麦素纳斯(George Maciunas),他首次使用该词,从最早被作为艺术杂志名称,到1962年在威斯巴登举办了“FLUXUS-Internationale Festspiele Neuester Musik”之后,该词正式指代艺术运动。其成员来自世界各地, 以纽约为中心,同时也在欧洲各地开展活动。由于会员的专业背景各异, 有音乐家、画家、诗人、舞蹈家、编剧等,因此展开了全方位的艺术活动。会员乔治·麦素纳斯宣布: 激浪派是反艺术、反文化的前卫运动,因此不认可从过去的艺术和文化中衍生出来的机构。不仅如此,他们反对欧洲中心主义,还反对所有促进艺术专业化以及激发艺术灵感的艺术形式。迪克·希金斯(Dick Higgins,1938-1988)在1981年出版的《Fluxus:理论与接受》一书中,将激浪派艺术的特点概括为国际主义、实验主义、偶像破坏主义、跨媒体、极简主义、解除人生与艺术之间的两分法、含蓄性、娱乐与幽默、瞬间性、特殊性等。肯·弗里德曼(Ken Friedman)还加上了偶然性、例示主义(Exemplativism)、音乐性。在韩国1993年与激浪派相关的活动有“1993首尔激浪派节”。
개념정의(일문) 1960年代に結成された芸術家のネットワーク、ないしグローバル前衛グループを意味する。「流れる」という意味のラテン語に由来するフルクサスは、「流動、流出、変転、下剤をかける」を意味し、フルクサス運動創始者であるジョージ・マチューナス(George Maciunas)によって初めて使われた。最初は芸術雑誌名として作られたが、1962年に開かれたヴィースバーデン・フェスティバルをきっかけに運動を公式に表す物称となった。その中心地はニューヨークであるとはいえ、ヨーロッパ各地でも活動が展開された。メンバーは固定しているわけではなく、その国籍も多様で、詩・ダンス・映画など広範多様な分野にわたり、すべての芸術を網羅する活動を展開していた。メンバーのジョージ・マチューナスは、フルクサスは従来の芸術や文化が作り出したすべての機構を不信する反芸術的・反文化的前衛運動であると宣言すると共に、ヨーロッパ主義を排撃し、芸術の専門化や芸術的自我増進をはかる芸術すべてに反対した。ディック・ヒギンズ(Dick Higgins)は、1982年に発表した「フルクサス理論と収容」でフルクサス芸術の特徴として国際主義・実験主義・偶像破壊主義・インターメディアやミニマリズム・人生と芸術との乖離解消・含蓄性・遊戯と滑稽・瞬間性および特殊性を挙げた。これに対して、ケン・フリードマン(Ken Friedman)がさらに偶然・例証主義・音楽性という3つの特性を追加した。韓国では1993年に「1993ソウル・フルクサス・フェスティバル」が開催された。
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